(click on the title of each article for the corresponding pdf version / cliquer sur les titres des articles pour télécharger les pdf).
The redaction of NEMO-Online is pleased to announce the reissue of NEMO-Online Vol. 1 No. 1 and NEMO-Online Vol. 2 No. 2&3 as individual articles / La rédaction de NEMO-Online a le plaisir d’annoncer une nouvelle édition de NEMO-Online Vol. 1 No. 1 et NEMO-Online Vol. 2 No. 2&3 en articles individuels.
Reminder / Rappel: NEMO-Online Vol. 3 No. 4&5 / is available / est disponible (November 2016).
NEMO-Online Vol. 1 No. 1 Reissue 2016/12 : (all pdf articles in this volume are bookmarked for titles and subtitles / tous les articles au format pdf de ce volume contiennent des marque-pages correspondant aux titres et sous-titres)
Editor’s letter / Éditorial / كلمة الناشرين : Questioning Modality / La modalité en question / بخصوص المقامية
Contents / contenu / ملخّص :
- Erik Marchand : “Une musique modale de tradition populaire en Occident – Tribune”, NEMO-Online 1 1 |2012-11| p. 5–10.
- François Picard : “Back to modality. Musical Modes Revisited”, NEMO-Online 1 1 |2012-11| p. 11–18.
- Markos Skoulios : “Modern theory and notation of Byzantine chanting tradition –
A Near Eastern musicological perspective”, NEMO-Online 1 1 |2012-11| p. 19–38. - Jacob Olley : “Modal diversity in early Ottoman music – The case of makâm Sabâ”, NEMO-Online 1 1 |2012-11| p. 39–54.
- Rosy Azar Beyhom : “La modalité écrite. Un exemple avec Mīkhāʾīl Mashāqa au XIXe siècle”, NEMO-Online 1 1 |2012-11| p. 55–66.
- Amine Beyhom : “Kashf al-Asrār Ꜥan Karkarat al-Aḥbār fī Taʾwīl al-Adwārكشف الأسرار عن كركرةِ الأحبار في تأويل الأدوار”, NEMO-Online 1 1 |2012-11| p. 67–88.
- Richard Dumbrill : “Modus Vivendi”, NEMO-Online 1 1 |2012-11| p. 89–116.
NEMO-Online Vol. 2 Nos. 2&3 Reissue 2016/12 : (all pdf articles in this volume are bookmarked for titles, subtitles and figures / tous les articles au format pdf de ce volume contiennent des marque-pages correspondant aux titres, sous-titres et figures)
Editor’s letter / Éditorial / كلمة الناشرين : Modality and Musical Myths / Modalité et mythes musicaux / المقامية والخرافات الموسيقية
Contents / contenu / ملخّص :
- NEMO-Online No. / no 2 : Modality in all its forms / La modalité dans tous ses états / المقامية في مختلف أشكالها
- Amine Beyhom : “Un lexique de la modalité,” Near Eastern Musicology Online 2 2 |2013-11| p. 5–24.
- Margo Schulter : “Systematist Buzurg and its Relatives: Notes on a Zalzalian Modal Genre,” Near Eastern Musicology Online 2 2 |2013-11| p. 25–49.
- Richard Dumbrill : “Mesopotamian Sonic Proto-Theory,” Near Eastern Musicology Online 2 2 |2013-11| p. 51–61.
- NEMO-Online No. / no 3 : Facts and Fiction in Near-Eastern music / Légendes et vérités dans les musiques du Proche-Orient / حقائق وخرافات في موسيقى الشرق الأدنى
- Sandra Fleury : “Le traitement de la musique dans l’iconographie processionnelle du sacrifice grec : entre la thusia et le sacrifice humain,” Near Eastern Musicology Online 2 3 |2014-11| p. 63–74.
- Richard Dumbrill : “The myth of the ‘zither’ on the Nimrud Pyxis – and others,” Near Eastern Musicology Online 2 3 |2014-11| p. 75–85.
- Amine Beyhom : “Dossier : Influence des théories européanisées du xixe siècle sur la notation et la pratique des modes de la musique arabe et d’autres musiques, à travers la mise en exergue du mythe du genre ḥijāz semi-tonal,” Near Eastern Musicology Online 2 3 |2014-11| p. 87–177.
- Power Point show for the dossier (59 MB)
- Rosy Azar Beyhom : “A musical tradition for the 22nd century : A report on a cultural Lebanese initiative,” Near Eastern Musicology Online 2 3 |2014-11| p. 179–181.
Note: we use at NEMO-Online the CharisSIL font / nous utilisons à NEMO-Online la police CharisSIL http://www.fon.hum.uva.nl/praat/CharisSIL-4.110.zip, also available at / également téléchargeable à http://www.fon.hum.uva.nl/praat/download_win.html. Specialized fonts may also be used in individual articles / Des polices spécialisées sont parfois utilisées dans certains articles.
(Permalink: http://nemo-online.org/?p=1557)